Чи можна в Данії стати бомжем?

Картинка-Жизненно-песочница-удалённое-733517

Про те, що скандинавські податки і cost of living є одними з найвищих в світі не знає хіба що…ну паца з Рівного може не знає. При всій повазі.

Я теж здогадувалась, що держави загального добробуту не з повітря будуються, і тому коли побачила в контракті формулювання зарплатні в форматі “$xххх before tax“, the before tax part мене трохи напружила. Коли я ще з України запитала в нашого бухгалтера, а не могли бы вы в этом месте поподробнее – вона відповіла, що податки в Данії – це справа дуже індивідуальна, і суму податка ви дізнаєтеся вже після його обрахунку податковою службою Данії.

Я подумала, що рєбята, я звичайно все розумію, у вас там welfare state і все таке, але я не хочу, щоб після ваших податків в мене залишилося зарплатні хіба на коробку з-під холодильника в якості жилплощі. І продовжувала напитувати. Але всі відповіді зводилися до того, що податки is a very individual thing і don’t worry. Ну я подумала, що від Данії до України в принципі пішки пройтись можна, і вирішила, що раз план Б в мене є, то можна погоджуватися.

Коли ви приїжджаєте в Данію в якості кваліфікованої робочої сили, протягом перших 5 днів вам потрібно завітати в некий Borgerservice. Під часу візиту ви проходите деякі бюрократичні процедури, метою яких є міцно впрягти вас в датську державну систему, щоб ви не бурили спокійну водную гладь Датського Королівства своєю понаєхавшою присутністю. В Borgerservice серед всього іншого, потрібно заповнити форму в 5 сторінок, за якою і буде відбуватися зняття податків. І тут я відчула весь сок “taxes being an individual thing”. Найцікавішими питаннями офіційно оголошую наступні:

1. Як часто ви плануєте відвідувати вашу рідну країну? (чим частіше, тим менший податок)

2. А скільки кілометрів від Данії до вашої країни? (чим більше, тим менший податок)

3. А скільки кілометрів від адреси проживання в Данії до офіса? (якщо більше 12 км, то менший податок)

4. А де ви живете – квартира/кімната/готель?

5. А самі живете чи з кимось? А якщо з кимось, то з ким, єслі не секрет –  spouse or cohabiting partner/parents/children?

6. Якщо ви заміжня, зазначте приблизну суму доходу вашого чоловіка за 2015 рік (чим більша, тим більший податок).

7. Чи є ви прихожанином (чи як це називається) Євангелічно-лютеранської народної церкви Данії? (якщо так, то силу вашої віри треба кожного місяця доводити матеріально).

Ну і т.д. і т.п.

Коротше, великий датський брат слєдіт за тобой.

Я вам не скажу за всю Одесу, але особисто я останніх 2 роки в Україні платила 5% від місячної зп + 431 грн в пенсійний фонд. Вся формула. Я раз загуглила, як обрахувати свій датський податок самостійно. Знайшла любительську інструкцію в 10 сторінок.

Взагалі, датські податки – це магічна річ. Вони можуть з’явитися раптово і нізвідки. Наприклад, якщо у вас вдома є техніка типу телевізора чи компа, то, будь ласка, податочєк. Якщо ви хочете купити машину – то, ось вам, податок в сумі 180% (так, так, це не misprint) від вартості машини (я уточняла в співробітників – це якщо в суму, за яку ви купили машину, не включений податок країни -виробника, якось так). Це пояснює, чому стоянка під офісом компанії Universal Robots, наприклад, виглядає скромніше, ніж стоянка під КІМО.

Так от, через 2-3 тижні я отримую листа з податкової служби. Тремтячими руками, затамувавши подих, відкриваю його, ніби це лист з Хогвартса. В листі купа слів датською, якісь обрахунки, врешті-решт, натикаюсь на цифру 37%. Ну, думаю, все не так печально. Більше того, виявилось, що податок вираховується не зі всієї суми, а з її оподаткованої частини, яку ніхто толком пояснити не може. Плюс враховується те, що я закінчила університет не давніше ніж 18 місяців тому, і взагалі я інтерн. І інтроверт. І за спеціальністю. І в галузі, яка є стратегічним пріоритетом для ЄС.

Цікаво також те, що враховуючи всі ці розрахунки, держава знімає тільки приблизний податок. Приблизний він тому, що податок розраховується не від місячного доходу, а від річного. А річний дохід – це expected income. Іноді у всіх на рахунках з’являються внєзапні 1000 крон. Це держава повертає гроші, які недорозподілила. Іноді у вас з рахунку зникають 1000 крон. Це держава щось недобрала. Датські податки – це густий непроглядний туман.

І нарешті, куди ж йдуть всі ці податки?

1. 8% зі всієї суми – це job market contribution.

З того, що залишилось

2. 5-6% – health care contribution. Медичне обслуговування в Данії безкоштовне (на самом деле нет, це ж ваші податки хохо).

3. 24.9% – податок муніципалітету міста, в якому ви працюєте. За ці гроші ви маєте так само умовно безкоштовні бібліотеки, відносну чистоту на вулицях, пошту і т.д.

4. Решта – в Нарнію.

Коротше, тема невичерпна, але суть в тому, що в якості бомжа ви в Данії нікому не потрібні. Навіть якщо ви біженець з Сомалі чи Сирії. Стати ним вам просто не дозволять за рахунок гнучкої і сильно кастомізованої прогресивної системи оподаткування.  В принципі, жити можна, але в Україні веселіше. Головне – пам’ятати, що податки в Данії are very individual.

269279_506x285

Standard

Leave a Reply

